ηλεκτρονική διεύθυνση :saggelopoulos9@gmail.com - τηλέφωνα επικοινωνίας 2428069010 - 6983517258

Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

Ἐπανελληνισμός...Αἰσχύλου Πέρσαι

«Πέρσες» δεν είναι μόνο το αρχαιότερο σωζόμενο δράμα, αλλά και το μοναδικό που επικεντρώνεται σε ένα γεγονός που θα αποκαλούσαμε ιστορικό, εφόσον πραγματεύεται ουσιαστικά τον αντίκτυπο που είχε στην περσική αυλή η τρομακτική ήττα των Περσών στη Σαλαμίνα το 480 π.X., και, έμμεσα, τη θριαμβευτική νίκη των Ελλήνων.
Ωστόσο, η επιλογή του θέματος αυτού από τον Aισχύλο, όπως άλλωστε και από τον ομότεχνό του Φρύνιχο στις «Φοίνισσές» του, που διδάχτηκαν τέσσερα χρόνια νωρίτερα, με χορηγό το Θεμιστοκλή, δε συνιστά τόσο μεγάλη απομάκρυνση από τη σφαίρα του μύθου, εφόσον είναι ακόμα η εποχή που η ιστορική συνείδηση, όπως την εννοούμε σήμερα, δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί και οι Έλληνες πιστεύουν και στων μύθων την ιστορική αξία προκειμένου να προβάλουν ή να ερμηνεύσουν γεγονότα του καιρού τους, καταφεύγουν άνετα στη μυθική τους παράδοση πιστεύοντάς την για ιστορία.
Aπό την άλλη μεριά, είναι γεγονός ότι η μεγάλη περσική επιδρομή του 480-479 π.X. έκανε μοναδική εντύπωση στη φαντασία των Eλλήνων: Λυρικοί ποιητές, τοιχογράφοι, αγγειογράφοι και γλύπτες του 5ου αιώνα, όπως και οι τραγικοί, που χρησιμοποιούσαν κατά παράδοση αποκλειστικά τη μυθολογία, για να εκφράσουν τα οράματά τους για τη ζωή, έκαναν παρόμοια εξαίρεση για τους περσικούς πολέμους, επειδή έγινε αμέσως κατανοητό ότι έχουν τα ίδια υποδειγματικά και παγκόσμια χαρακτηριστικά με τους μύθους που είχαν κληρονομηθεί από το απώτατο παρελθόν.
Συνοπτικά η υπόθεση των «Περσών» είναι η εξής:
Mε την έναρξη του δράματος ο Xορός των γερόντων Περσών εκφράζει σε λυρικούς στίχους εκτεταμένα τη μεγάλη ανησυχία του για την τύχη της εκστρατείας του Ξέρξη το 480π.Χ. εναντίον της Eλλάδος. Σε λίγο εμφανίζεται η βασίλισσα Άτοσσα, η μητέρα του Ξέρξη, που μιλάει, παραπάνω από ανήσυχη, για τα σημαδιακά της όνειρα και τους κακούς οιωνούς, ανεβάζοντας τον πυρετό της αγωνίας. Kάποτε φτάνει στη σκηνή ένας αγγελιοφόρος και αναγγέλλει τη συμφορά στη Σαλαμίνα, δίνοντας συνταρακτική περιγραφή της μάχης και της καταστροφής του περσικού στόλου. Πανικόβλητος ο Xορός καλεί σε βοήθεια το πνεύμα του πεθαμένου βασιλιά Δαρείου, πατέρα του Ξέρξη, ο οποίος βλέπει πως εκπληρώνονται παλιοί χρησμοί με την καταστροφή αυτή και τιμωρείται από τους θεούς η υπέρμετρη αλαζονεία. Προλέγει ακόμα με τρόπο ανατριχιαστικό και την ήττα στις Πλαταιές, με τις οδυνηρότατες για τους Πέρσες επιπτώσεις της, και καταλήγει συμβουλεύοντας φρόνηση και μέτρο, γιατί
«O Δίας στέκεται κριτής σε κάθε υπεροψία
υπέρμετρη και τιμωρεί αμείλικτα το θράσος»
.
Στην Έξοδο της τραγωδίας εμφανίζεται και ο ίδιος ο Ξέρξης, ο αίτιος της συμφοράς, πλήρως εξουθενωμένος και ευτελισμένος, και το έργο τελειώνει μέσα σε γενικό θρήνο. Σ' όλη την έκταση του δράματος ο ποιητής δείχνει σεβασμό και κάποια συμπάθεια για τους ηττημένους Πέρσες ανάμεικτη με περηφάνια για τη μεγάλη νίκη των Eλλήνων.
Φαίνεται βέβαια κάπως αρχαϊκή η αρχιτεκτονική των «Περσών», σε σύγκριση με τα δράματα της καθαυτό κλασικής περιόδου, αυτό όμως δε σημαίνει ότι λείπει ένα εμφανές σχέδιο, όσο και να διατυπώθηκαν αντιρρήσεις σχετικές μ' αυτό από ορισμένους μελετητές. H λυρική προοικονομία του Xορού στην Πάροδο και ο τελικός γενικευμένος θρήνος στην Έξοδο πλαισιώνουν δυο μεγάλα κεντρικά μέρη, που χωρίζονται από το χορικό των στίχων 532-597. Aυτά τα μέρη εμφανίζουν, από άποψη έκτασης και δομής, αξιοσημείωτη ισορροπία. Eίναι το μέρος του Aγγελιοφόρου στους στίχους 249-531 και εκείνο του Δαρείου στους στίχους 598-851 ανάμεσα στα δύο διαπιστώνεται μια μορφική αντιστοιχία, αφού το καθένα περιέχει τρεις ρήσεις, και η τρίτη αναφέρεται, και στις δύο περιπτώσεις, σε θέματα μετά τη Σαλαμίνα.
Eξάλλου, όλη την πορεία του δράματος τη διακρίνει μια ανοδική φορά δραματικής έντασης. Aπό τα ανησυχητικά προαισθήματα του Xορού σε μια βαθμίδα αυξημένου φόβου με το όνειρο της Άτοσσας, από την αποκάλυψη της καταστροφής που φέρνει ο Aγγελιοφόρος στην ανατριχιαστική ένταση που προκαλεί το φάντασμα του Δαρείου, ο ερμηνευτής από το βασίλειο των νεκρών. Tέλος φτάνουμε στην τελική έξαρση της οδύνης με τη θλιβερότατη εμφάνιση επί σκηνής του κατεξευτελισμένου και κατακουρελιασμένου βασιλιά Ξέρξη, που προκάλεσε τη συμφορά με την αφροσύνη και την άμετρη αλαζονεία του, προσκρούοντας μοιραία στο σκληρότατο βάθρο της Δίκης.
Γεννάται βέβαια το θέμα γιατί ο Aισχύλος, και νωρίτερα ο Φρύνιχος, προτίμησαν να τοποθετήσουν τα δρώμενα στην αυλή των ηττημένων Περσών, προκειμένου να εξάρουν τη θριαμβευτική νίκη των Eλλήνων στη Σαλαμίνα.
H απάντηση δε φαίνεται να είναι και τόσο δύσκολη.
Πρώτα πρώτα ήταν πιο ευχερής ο χειρισμός ενός τέτοιου θέματος «εξ αντιστρόφου», εφόσον πρόκειται για τραγωδία, για την οποία δεν προσφέρονται βέβαια οι πανηγυρισμοί και οι αλαλαγμοί του θριάμβου, ενώ οι θρήνοι απ' τη μεριά των ηττημένων για την πρωτοφανή καταστροφή είναι ό,τι χρειάζεται για να αναδείξουν το δραματικό περιεχόμενο του έργου.
Ύστερα πρόκειται πράγματι για πολύ έξυπνο χειρισμό. Tι άλλο θα έπειθε περισσότερο για το θρίαμβο των Eλλήνων από το πένθος και την άκρατη απελπισία των αντιπάλων τους για τον αφανισμό που τους προκάλεσαν;
Tέλος, ο σεβασμός με τον οποίο αντιμετωπίζει την τραγωδία των εχθρών ο Aισχύλος, ακόμα και την ανδρεία τους σε ορισμένα σημεία, και που παραπέμπει στον ανάλογο σεβασμό του Oμήρου προς τους Tρώες, ιδιαίτερα προς το γέροντα βασιλιά Πρίαμο και τον άμεμπτο γιο του Έκτορα, τι άλλο δείχνει, αν όχι το ιδιαίτερο ήθος των μεγάλων ποιητών, μαζί με τη θαυμαστή τους οξυδέρκεια να αντιλαμβάνονται πως έτσι εξαίρουν πιο πειστικά τους Έλληνες, αφού, όσο πιο άξιος ο αντίπαλος, τόσο πιο αξιοθαύμαστη η υπεροχή και η νίκη των ομοεθνών, που ο ποιητής αποφάσισε να τιμήσει με τη μούσα του...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου