ηλεκτρονική διεύθυνση :saggelopoulos9@gmail.com - τηλέφωνα επικοινωνίας 2428069010 - 6983517258

Τρίτη 5 Μαΐου 2015

Ἐπανελληνισμός...Αἰσχύλου Ὀρέστεια

Η Ορέστεια του Αισχύλου είναι απ' όλες τις πλευρές ένα έργο κομβικό. Αποτελείται από τρεις τραγωδίες, τον Αγαμέμνονα, τις Χοηφόρους και τις Ευμενίδες και είναι η μοναδική τριλογία που έχει σωθεί από ολόκληρο το αρχαίο δράμα. Παρουσιάστηκε το 458π.Χ. στη γιορτή των Διονυσίων και χαρακτηρίζεται ως μια από τις κορυφαίες τραγωδίες του αρχαίου δράματος.
Συνοπτικά, ο νοηματικός άξονας των τριών τραγωδιών που την απαρτίζουν είναι ο εξής:  Αγαμέμνων
Ο νικητής της εκστρατείας εναντίον των Τρώων, επιστρέφει έπειτα από πολλά χρόνια στο παλάτι του στις Μυκήνες, όπου βρίσκει τη γυναίκα του, την Κλυταιμνήστρα, η οποία έχεις αρκετούς λόγους για να τον μισεί. Έχει αποκτήσει έναν εραστή, τον Αίγισθο, αλλά κυρίως δεν τον έχει συγχωρέσει για τη θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας, την οποία είχε κάνει ο Αγαμέμνων πριν από

την εκστρατεία κατά της Τροίας.

Ο Αγαμέμνονας, πριν φύγει για την Τροία, είχε πει στη σύζυγο του πως, αν την κυριεύσει, θα της το ανακοινώσει από μακριά με φωτεινά σήματα. Όσον καιρό λείπει ο Αγαμέμνονας, η Κλυταιμνήστρα βάζει κάποιον φύλακα με πληρωμή για να προσέχει μήπως φανούν τα σήματα του άντρα της, ενώ παράλληλα τρέφει γι' αυτόν απέραντο μίσος όπως προανέφερα.
Ο κήρυκας είδε τα σήματα και τ' αναγγέλλει. Η Κλυταιμνήστρα καλεί τους γέροντες( χορός) για να κοινοποιήσει την άφιξη του συζύγου της. Αυτοί χαρούμενοι παιανίζουν, σαν μαθαίνουν τα νέα. Πρώτος έρχεται ο κήρυκας Ταλθύβιος που ανακοινώνει τα συμβάντα και την άφιξη του Αγαμέμνονα που έρχεται πάνω σε άμαξα, ακολουθούμενη από δεύτερη άμαξα στην οποία επιβαίνει η Κασσάνδρα  και μεταφέρει και τα λάφυρα. Ο Αγαμέμνονας πείθεται από τη σύζυγο του να μπει στο παλάτι. Η Κασσάνδρα απ' έξω προμαντεύει τον χαμό του και το χαμό της ίδιας . Στη συνέχεια προαναγγέλλει τη μητροκτονία του Ορέστη.
Εμφανίζεται μετά από ένα χορικό η Κλυταιμνήστρα με τα θύματα της, μεθυσμένη από την πράξη της.
Ο χορός της επισημαίνει τη σοβαρότητα αυτού που έκανε, αλλά αυτή δείχνει να ζει σ' άλλον κόσμο. Δεν μεταμελεί. Εντάσσει την πράξη της στην κατάρα που βαραίνει τη γενιά του Τάνταλου.
Ο Αίγισθος την άφησε να τα κάνει όλα μόνη της και τώρα παριστάνει τον αφέντη.
Ο Χορός εξοργίζεται και απειλείται μάχη. Παρεμβαίνει η Κλυταιμνήστρα και αποτραβά τον Αίγισθο στο... παλάτι τους πλέον!              




Χοηφόροι
Μετά το φόνο του Αγαμέμνονα στο Άργος βασιλεύει η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος, οι φονιάδες του. Ο Ορέστης, οποίος είχε φυγαδευτεί στη Φωκίδα μετά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα, επιστρέφει στο Άργος μαζί με τον Πυλάδη. Καθώς προσφέρει κρυφά χοές στον τάφο του πατέρα του, ζητώντας να του παρασταθεί στην εκδίκηση, φθάνει εκεί η αδελφή του Ηλέκτρα μαζί με τον Χορό για να ζητήσει και αυτή από τον πατέρα της συμπαράσταση. Βλέποντας τα σημάδια στον τάφο υποπτεύεται ότι εκεί βρίσκεται ο Ορέστης, ο οποίος εμφανίζεται και αναγνωρίζονται. Καταστρώνουν το σχέδιο της εκδίκησης και το φέρουν εις πέρας. Μπαίνουν λοιπόν στο παλάτι, ανακοινώνουν τον δήθεν θάνατο του Ορέστη στην Κλυταιμνήστρα και αυτή καλεί τον Αίγισθο, ο οποίος τελικά πέφτει θύμα των δύο αδελφών και δολοφονείται. Ο Ορέστης αποκαλύπτεται στην μητέρα του και εκδικείται το φόνο του πατέρα του, με τη δολοφονία της. Ντυμένος ικέτης ξεκινά για το μαντείο για να ξορκίσει το αίμα από τα χέρια του, ενώ οι Ερινύες τον κατατρέχουν.


Ευμενίδες
Ο Ορέστης έχει καταφύγει ικέτης στον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς, ζητώντας τη βοήθεια του θεού για να απαλλαγεί από τις Ερινύες. Mετά από εντολή του Απόλλωνα προσφεύγει ικέτης στο άγαλμα της Αθηνάς, στην Αθήνα, ικετεύοντάς την για προστασία από τις Ερινύες. Η Αθηνά εμφανίζεται, αναλαμβάνει τη δίκη του Ορέστη και εγκαθιδρύει τον θεσμό του Αρείου Πάγου. Οι Ερινύες επιμένουν για την καταδίκη του Ορέστη, οι ψήφοι των δικαστών διχάζονται και ο Ορέστης αθωώνεται με την ψήφο της Αθηνάς. Οι Ερινύες με την παραίνεση της Αθηνάς ηρεμούν και μετατρέπονται σε Ευμενίδες, σε πνεύματα δηλαδή ευνοϊκά για την πόλη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου